Fravær lærere

Boksen Fravær lærere finder du i hovedvinduet Dagsoversigt øverst i rækken helt til højre.

Her har du en oversigt over de fraværsregistreringer, der er oprettet for aktuelle dato (dato valgt i boksen årsplan).

En ny fraværsregistrering kan oprettes på en af følgende tre måder …

• højreklik over boksen og vælg menupunktet Opret
• klik på knappen Opret ny enhed i værktøjslinien (i gruppen Rediger enhed). Husk først at vælge Fravær lærere i boksen over knappen.
• tryk Insert på tastaturet
For at få adgang til at redigere en eksisterende fraværsregistrering skal du først markere denne (ved at klikke på den) og dernæst udføre én af følgende tre muligheder …

• højreklik over boksen og vælg menupunktet Rediger
• klik på knappen Rediger aktuelle enhed i værktøjslinien (i gruppen Rediger enhed)
• dobbeltklik på enheden
For at slette en eksisterende fraværsregistrering skal du først markere denne og dernæst gøre én af følgende tre ting …

• højreklik over boksen og vælg menupunktet Slet
• klik på knappen Slet aktuelle enhed i værktøjslinien (i gruppen Rediger enhed)
• tryk Delete på tastaturet
Du kan markere flere enheder på én gang ved at klikke på den første enhed, holde knappen nede og trække musen ned efter og dernæst slippe knappen over den sidste af de ønskede enheder.

Ved højreklik over boksen fremkommer denne menu;

Hvis du vælger knappen Opret eller Rediger åbnes dette vindue:

Øverst vælges den lærer, som fraværet gælder, og umiddelbart nedenunder angives den fraværstype, der er tale om.

Dernæst angives det tidsrum, som fraværet gælder. Er det hele dagen, afkrydses feltet Hele dagen.

Nederst er der mulighed for at angive en vikar til de henholdsvis lektioner, tilsyn, aktiviteter og fravigelsesaftaler, som aktuelle lærer har den pågældende dag. Vælges en lærer i feltet Vikar til lektioner, vil SkolePlan lade vedkommende overtage de lektioner, som den fraværende lærer har i det angivne tidsrum (medmindre vedkommende har andre arbejdsaktiviteter samtidig).

Når fraværsoplysningerne er angivet, klikker du på knappen Opret for at oprette fraværsregistreringen. Er der tale om redigering af en eksisterende enhed, vil knappen hedde Gem i stedet, og de tilrettede angivelser vil blive gemt ved klik på denne knap.